jean-françois boclé
Monkey Banana
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Monkey Banana

Jean-François Boclé, Monkey Banana, 2006-2007, interactive sound installation, 60 kilos of bananas, wooden plinth (100 x 255 x 30 cm), vinylic painting on paper Arches 300gr (198 x 78 cm each), vocal message recorded on a telephone answering machine, vinylic logo and letters (phone number), cards (phone number), variable dimensions, Atlantide Caraïbe, Fondation Clément, Le François, Martinique, 2008. ©Jean-François Boclé /Adagp.

Jean-François Boclé, Monkey Banana, 2006-2007, installation sonore interactive, 60 kilos de bananes, socle en bois (100 x 255 x 30 cm), peintures vinyliques sur papier Arches 300gr (198 x 78 cm chaque), message vocal enregistré sur un répondeur téléphonique, logo et lettres adhésives (numéro de téléphone), cartes (numéro de téléphone), dimensions variables, Atlantide Caraïbe, Fondation Clément, Le François, Martinique, 2008. ©Jean-François Boclé /Adagp.


SEE ALSO
> Monkey Banana, BildMuseet, Umeå, Sweden, 2008
Monkey Banana, CUC Liverpool, UK, 2008
Monkey Banana, Mahatma Gandhi Institute, Moka, Maurice, 2007




French below

Monkey Banana is a sound installation about racism in European football stadiums. Sound installation because a number of telephone is inscribed on the base on which the Bananaman rests, 70 kg of bananas, the weight of a man. By calling this number the public can hear this voice message:

Yesterday, on the banks of The Mississippi River, strange fruits hanged from trees. Nowadays, in football stadiums, bananas and monkeys noises are thrown at men.*

These violent and outrageous signifiers come from afar, from the time colonial, black being often associated to monkeys and the banana intervened in this imagination racist-racialist.


On the wall, large paintings on paper on the scale of tombstones with names of footballers who have lived from such attacks.


Southern trees bear a strange fruit, blood on the leaves and blood at the root, black body swinging in the Southern breeze, strange fruit hanging from the poplar trees”. Strange Fruit, song written and composed in the US by Lewis Allen in 1937, sung by Billie Holiday in 1939, followed by Nina Simone.







Monkey Banana est une installation sonore évoquant le racisme dans les stades de football européens. Installation sonore car un numéro de téléphone est inscrit sur le socle sur lequel repose le Bananaman, 70 kg de bananes, le poids d'un homme. En appelant ce numéro le public peut entendre ce message vocal :

Hier, sur les rives du Mississipi, on pendait aux arbres d’étranges fruits.  Aujourd’hui, dans les stades de foot, on jette des bananes sur des hommes en poussant des cris de singe.*

Ces signifiants violents et outrageants viennent de loin, de l'époque coloniale où sévissait le racialisme, le noir y étant souvent associé à un singe et la banane intervenait dans cette imaginaire raciste-racialiste.

Au mur, de grandes peintures sur papier à l'échelle de pierre tombales sur lesquelles figurent des nom de footballeurs ayant vécu de pareilles attaques.

Southern trees bear a strange fruit, blood on the leaves and blood at the root, black body swinging in the Southern breeze, strange fruit hanging from the poplar trees.” Strange Fruit, chanson écrite et composée aux États-Unis par Lewis Allen en 1937, chantée par Billie Holiday en 1939, puis par Nina Simone.

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