jean-françois boclé
XXXI Biennal de Pontevedra-Spain, Pontevedra - June 2010--ref268
XXXI Biennal de Pontevedra

Utrópicos


Catalalogue(s) of the XXXI Biennal de Pontevedra, June-Sept 2010, Pontevedra, Vigo and Vilagarcia, Galicia, Spain. 
General Curator: Santiago Olmo.
> website Bienal de Pontevedra

SEE the CATALOGUE(S) in PDF TO DOWNLOAD in the right column of this page: 
-Volume I : Utropicos vol.I roteiro-guia-guide, Spain June 2010, colors illustrations, 288 pages. Presentation of the Biennial and artists works. ISBN 978-84-8457-354-8 / 978-84-92772-11-7
- Volume II : Utropicos vol. II contexto,
Spain June 2010, colors illustrations, 288 pages. Critic texts. ISBN 978-84-8457-358-6

Jean-François Boclé was in the section “EL AGUACERO, LA SIESTA,
EL CAÑAVERAL, EL TABACO”
, in the Museo de Pontevedra. The introducion of this section in the catalogue: 

Spanish below

This stanza from “La isla en peso”, by the Cuban writer Virgilio Piñera, describes an
arch of confluences of places, sensations and smells which reconstruct the
sphere of work: drawing, from there, the collision between economy and
work with social and political problems. The Caribbean basin has historically
taken shape through the transport of cargo and people, favouring the consolidation
of mercantilism and capitalism. Economic structures, which take
on different and specific characteristics in each country, determine social
conflicts. Sugar-cane plantations, banana republics, the inter-oceanic channel,
assembly plants and tourism define an economy. The political and social
contexts stemming from these elements have given rise to attempts to build
utopias, through the Cuban and Sandinista revolutions, whilst the effects of
emigration and remittances on the economies, the historical background of
racial discrimination and the organised crime of the maras reveal a context
of inequality and unresolved conflicts. Since the 1990s, artistic production in
the region has been characterised by a profound commitment to reality and
by a meticulous analysis of social problems, offering a range of interpretations
from a symbolic perspective. The economy and politics are the framework
through which a constant renewal of artistic discourses flows. The
aim of this exhibition is to draw a representative cartography of the region,
where art critically interprets history and society. Another issue emphasised
by this section is the connection between art and post-colonial discourses,
through a number of artistic practices and the reference to thinkers such as
Aimé Césaire, Frantz Fanon and Édouard Glissant.
The set-up of the show has taken into account the dialogue between the works,
in order to articulate an interpretation which describes artistic discourses in
connection with their socio-cultural and socio-political background.


Este verso de “La isla en peso”, del escritor cubano Virgilio Piñera, describe
un arco de confluencias de lugares, sensaciones y olores que reconstruyen
la esfera del trabajo: dibujando desde ahí la colisión entre la economía y el
trabajo con los problemas sociales y políticos. La cuenca del Caribe se ha
ido conformando históricamente desde el trasvase de mercancias y personas,
propiciando la consolidación del mercantilismo y del capitalismo. Las
estructuras económicas, que asumen en cada país rasgos diferenciados y
específicos, determinan los conflictos sociales. La plantación azucarera, las
“repúblicas bananeras”, el canal interoceánico, las maquilas o el turismo,
delinean una economía. Los contextos políticos y sociales que se derivan
de ellas han dado lugar a intentos de construcción de utopías a través de la
Revolución Cubana o la Revolución Sandinista, mientras que los efectos de
la emigración y las remesas en las economías, el trasfondo histórico de las
discriminaciones raciales, o las lacras del crimen organizado de las maras,
años noventa la producción artística en la región se ha caracterizado por
un profundo compromiso con la realidad y por un tratamiento minucioso
de los problemas sociales, aportando otros y diferentes análisis desde la
perspectiva de lo simbólico. La economía y la política son el armazón por
el que discurre una constante renovación de los discursos artísticos. El
objetivo de esta exposición es el de dibujar una cartografía representativa
de la región. Otro de los énfasis de esta sección se situaría en la conexión
del arte con los discursos poscoloniales, a través de algunas prácticas artísticas
y de la referencia a pensadores como Aimé Césaire, Frantz Fanon
o Édouard Glissant.
En el montaje se ha tenido en cuenta el diálogo entre las obras para articular
una lectura que en paralelo explicite los discursos artísticos en conexión
con el trasfondo sociocultural y sociopolítico.



General curator: Santiago Olmo
; Assistant curator: Tamara Díaz Bringas
Artists:
Alexandre Arrechea (Trinidad, Cuba, 1970), Artería (coletivo, Honduras, 1999-2002), Mayra Barraza (Salvador,1966), Moisés Barrios (Guatemala, 1946), José Bedia (Cuba, 1959), Patricia Belli (Nicaragua, 1964), Olmo Blanco (Esapana,1982), Jean François Boclé (Martinica, 1971), Tania Bruguera (Cuba, 1968), Javier Calvo (Costa Rica, 1981), Carlos Capelán (Equador, 1948), Alfonso Daniel Manuel Rodríguez Castelao (España, 1886 - Buenos Aires, Argentina, 1950), Rolando Castellón (Nicaragua, 1937), Carolina Caycedo (Inglaterra, 1978), Dalia Chévez (El Salvador, 1983), Donna Conlon (Estados Unidos, 1966), José García Cordero (República Dominicana, 1951), David Damoison (Martinica, 1963), Joaquín Rodríguez del Paso (Latinoamérica, 1961), Ricardo Elías (Trinidad, Cuba, 1969), Enema (colectivo de artistas, Cuba, 2000-2003), Escoitar.org (colectivo de artistas, Espana), Mauricio Esquivel (El Salvador, 1983), Nicolás Dumit Estévez (República Dominicana, 1967), Rolando Faba (Costa Rica, 1954), Manuel Ferrol (Espana, 1923-2003), Regina Galindo (Guatemala, 1974), Carlos Garaicoa (Cuba, 1967), Joscelyn Gardner (Barbados), Florencio Gelabert (Cuba, 1961), Eugenio Granell (Espana, 1912-2001), Sayuri Guzmán (República Dominicana, 1976), Habacuc Guillermo Vargas (Costa Rica), Jonathan Harker (Ecuador, 1975), Federico Herrero (Costa Rica, 1978), Walterio Iraheta (El Salvador, 1968), Max Jiménez (Costa Rica, 1900), David Pérez Karmadavis (República Dominicana, 1976), Jessica Lagunas (Nicaragua, 1971), Wifredo Lam (Cuba, 1902), La Oficina de Intervenciones Públicas (O.I.P., Costa Rica, 2009, Alejandro Ramírez, 1978 y Errol Barrantes, 1975), La Torana (Guatemala, 2001 ; colectivo : Marlov Barrios, Erick Menchú, Norman Morales, Josué Romero y Plinio Villagrán), Hamlet Lavastida (Cuba, 1983), Laxeiro (Espana, 1908), Francisco Leiro (Espana, 1957), Reinier Leiva, Edgar León (Costa Rica), Aníbal López (Guatemala, 1964), Osvaldo Maciá (Colombia, 1960), Miguel Ángel Madrigal (México, 1974), Lucía Madriz (Costa Ríca, 1973), Maruja Mallo (Espana, 1902-1995), Santiago Mayo (Espana, 1965), Priscilla Monge (Costa Rica, 1968), Ronald Morán (El Salvador, 1972), Carme Nogueira (Vigo, Espana, 1970),Hugo Ochoa (Honduras, 1978), José Osorio (Guatemala, 1972), Nadín Ospina (Colombia, 1960), Nano4814 (Vigo, 1978), Luis González Palma (Guatemala, 1957), Kiko Pérez (Espana, 1982), Marta María Pérez Bravo (Cuba, 1959), Jorge Perianes (Espana, 1974), Jorge Pineda (República Dominicana, 1961), Ángel Poyón (Guatemala, 1976), Emilia Prieto (Costa Rica, 1902), Raúl Quintanilla (Nicaragua, 1954), Jhafis Quintero-Maria Montero-José Díaz (Panamá,1973 - Costa Ríca, 1970- Costa Ríca, 1966), Betsabé Romero (México, 1963), Chemi Rosado Seijo (Puerto Rico, 1973), Ernesto Salmerón (Nicaragua, 1977), Soledad Sevilla (Espana, 1944), Arturo Souto (Espana,1902 - México,1964), José Suárez (Espana, 1902), Cinthya Soto (Costa Rica, 1969), José Angel Toirac Batista (Cuba, 1969) y Meira Marrero Diaz (Cuba, 1969), Baltazar Torres (Portugal, 1961), Adán Vallecillo (Honduras, 1977), Humberto Vélez (Panamá, 1965), Limber Vilorio Villanueva (República Dominicana, 1972), Dany Zavaleta (El Salvador, 1981). Proyectos artisticos, y/o pedagógico y/o social : Aglutinador-LABORATORIO (Cuba), Alg-a (Espana,Vigo), Beta-local (San Juan, Puerto Rico), Caja lúdica (Guatemala), Cátedra Arte de Conducta (Cuba), DUPP (1990-, Cuba), Espora (Nicaragua), Instituto Buena Bista (David Bade, Tirzo Martha, Nancy Hoffmann, Curacao, 2006-), La Cuartería (Honduras, 2002-2004), TEOR/éTICA (Costa Rica, 1999-).

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